יום שבת, 29 בדצמבר 2007

המתוק אף פעם לא מתוק מדי


כמו שכבר ציינתי הקפה אצלנו זה טקס.
המתוק אחרי האוכל עם הקפה הוא A MUST. אנחנו יכולים להסתובב כמו אריות בכלוב אחרי ארוחה טובה ודשנה עד שנקבל את מנת המתוק הנדרשת.
במסגרת המהפכה ושיטוטי הרבים ברשת מצאתי מתכון חביב ובריא לחלוטין ששודרג של עוגיות משבולת שועל.
למרות השעה המאוחרת החלטתי לתרום את חלקי הקטן למתיקות הביתית וקמתי מהספה הנוחה למטבח, כולם כבר ישנים.
מאוחר עכשיו וכולם ישנים אבל מטעימה ראשונית נראה לי שהמתכון יהיה הצלחה ++

מחר נלך למוזיאון כדי לעייף את הילדון ונקח ארוחת צהרים בריאה ועוגיות לזמן הנשנוש.


שיבולת שועל: הדגן מכיל כמות גדולה של ויטמינים, חומצה פולית החשובה בעיקר לילדים ונשים הרות, סידן, אבץ, ברזל, אשלגן, מכיל מרכיבים חלבוניים חיוניים, סיבים תזונתיים מסיסים ובלתי מסיסים החשובים לשיפור תמונת שומני הדם (מסייע בהורדת ערכי טריגליצרידים וכולסטרול) , הסיבים משרים תחושת שובע ומסייעים בתחזוקת מערכת העיכול ושיפור התפקוד שלה. השומנים שבו הם מהסוג הרב בלתי רווי (בעיקר חומצה לינולאית), סוג השומן החיוני והבריא לנו.
שיבולת השועל מכיל אחוז גבוה של סיבים מ-2 סוגים: מסיסים במים ולא מסיסים בנוסף הוא בעל ערך גליקמי נמוך - זה אומר שאכילתו מעלה את רמת הסוכר בדם בצורה מתונה. פעילות הסיבים המסיסים תורמת למניעת בעיות של לחץ דם גבוה ורמת כולסטרול גבוהה ובכך מסייעת למניעת התקפי לב כמו כן תכונה זו הופכת אותו לבעל ערך לחולי סכרת. הסיבים יוצרים תחושת שובע בקיבה, הנשארת לזמן רב יותר ממזונות אחרים,מה שעוזר להרזיה ולשמירה על המשקל. הסיבים הלא מסיסים, לעומתם, אינם מתעכלים בגוף ומשמשים כפועלי הנקיון של מערכת העיכול. הם יעזרו במצבי עצירות (אחת התופעות הנפוצות היום כתוצאה מהתזונה המערבית), קיבה עצבנית, גזים, רקבונות במעיים, הצטברויות רעלנים, בקטריות ועוד.
ערכו הקלורי של הדגן הוא 40 קלוריות ל100 גרם שיבולת שועל מבושלת, שיבולת שועל מכילה גלוטן ולכן אסורה לחולי צליאק.
בשיבולת שועל ישנם גם ויטמיני B במיוחד B1, שהוא ויטמין המורל, ויטמין E וגם אנטיאוקסידנטים הייחודיים לה. הדגן אכן מזין ביותר וכן בעל ערך קלורי שאינו גבוה. מעצם היותו דגן הוא עשיר בפחמימות מורכבות, בעלות ערך תזונתי גבוה.
תהליכים מועילים נוספים המיוחסים לה קשורים בהרגעה- ע"י פעילות על מערכת העצבים, תרומה בריפוי ארטריטיס ובעיות ראומטיות, פעילות אנטי דכאונית, טיפול בהרפס על כל סוגיו, בעיות גיל המעבר, ייצוב רמת הסוכר בדם והתאבון ומניעת הצרות כלי דם.
שיבולת שועל היא אחת התרופות הטובות ביותר להזנת מערכת העצבים, בייחוד אם היא נמצאת תחת לחץ. כתרופה היא ספציפית למצבים של עייפות המלווה בדיכאון. תכולתו הגבוהה בחומצה סליצילית מסבירה את השימוש הנרחב בצמח זה לבעיות עור, בייחוד בשימוש חיצוני.
אופן השימוש:
אכילת דייסת שיבולת שועל כל יום על בסיס חלב אורז או חלב סויה – על כוס חלב אורז או סויה לשים בסיר 3-4 כפות שיבולת שועל, להביא לרתיחה, לערבב, להנמיך את האש ולערבב על אש קטנה כדקה. ניתן להוסיף אגוזים, שקדים, פירות יבשים ולהמתיק עם מולסה, סיירופ מייפל, דבש ועוד.
להקלה על בעיות עור ניתן להוסיף לאמבט 2 ליטר מים שבושלו עם כוס שיבולת שועל למשך חצי שעה.

עוגיות שיבולת שועל
2 כוסות קוואקר
3/4 כוס קוקוס
כוס סוכר חום
2 כפות דבש
כף טחינה גולמית
כפית אבקת אפייה
1/2 כוס שמן קנולה
כפית קינמון
1/4 כוס שומשום
חופן גדול צימוקים
כוס קמח מלא
מים לפי הצורך (בערך חצי כוס)


  • לחמם תנור ל-170 מעלות

  • בקערה לערבב את כל המצרכים חוץ מהמים והקמח

  • להוסיף את הקמח

  • להוסיף מים במידת הצורך כדי שהתערובת תהיה דביקה ולא מתפוררת

  • שוטחים את התערובת בתבנית בינונית ומכניסים לתנור (רצוי להשתמש בנייר אפייה כדי שלא ידבק)

  • אחרי 8 דקות מוציאים מהתנור וחותכים לקוביות. מחזירים לתנור ואופים עוד 14 דקות
כדאי לחכות קצת לפני שמעבירים לקופסה, אחרת הן עוד רכות ועלולות להתפורר.


שבת שלום
ושנהיה בריאים.

אין תגובות: